Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

forum użytkowników Kia Stonic
GrzegorzO
Posty: 4
Rejestracja: 14 cze 2023, 12:50
model samochodu: Kia Stonic

Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: GrzegorzO »

Dzień dobry
Od około dwóch miesięcy jestem posiadaczem Kia Stonic z automatyczną skrzynią biegów (auto nowe z salonu). Zauważyłem, że gdy następuje zmiana biegu z 1 na 2 (może z 2 na 3 też) słyszalne jet lekkie stuknięcie szczególnie na zimnym silniku (gdy trochę przejadę to albo go nie ma albo jest cichsze i nie słyszę).
Czy ktoś z Państwa zauważył podobne zjawisko? Czy jest to powód do zmartwień/reklamacji? A może to coś normalnego dla Kia czy w ogóle dla skrzyni automatycznych (to mój pierwszy automat)?

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc!
Jagoda
Posty: 52
Rejestracja: 18 cze 2022, 13:29
model samochodu: Stonic

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: Jagoda »

GrzegorzO pisze: 14 cze 2023, 12:58 Czy ktoś z Państwa zauważył podobne zjawisko? Czy jest to powód do zmartwień/reklamacji? A może to coś normalnego dla Kia czy w ogóle dla skrzyni automatycznych
Cześć!
Też mam automat od kilku miesięcy i u mnie takie zjawisko nie występuje. Samochód zmienia biegi bardzo płynnie i cicho.
Może więc warto sprawdzić powód tych stuknięć dla świętego spokoju.
rafic
Posty: 2
Rejestracja: 14 cze 2023, 16:12

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: rafic »

Cześć,
Mam model Hyundai Kona, ale tamtejsze fora są dosyć mało żywe a konstrukcyjnie te dwa auta są zbliżone, więc może opisze to samo, co do wrażeń z działania skrzyni 7DCT. Może ktoś potwierdzi/zaprzeczy? Chociaż jak wiadomo każdy będzie miał inne spojrzenie na pracę ze względu na mocno subiektywne wrażenia. Dodam też jeszcze do poniższego opisu, że im więcej gazu tym zmiany są dużo lepsze.
Ostatnio miałem okazję pojeździć około 2 tygodnie nowym Tusconem (1.6T +48V 150KM) też z 7DCT i zauważyłem, że tam ta skrzynia działa inaczej niż u mnie w Konie. Działa bardziej ospale, ale za to płynniej i ciszej (tu opcja lepszego wyciszenia całego auta) i zastanawiam się czy wszyscy mają tak samo, czy u mnie coś nie tak i składać reklamację póki auto jeszcze ma gwarancję na skrzynię.
U mnie działa ono mocno zero-jedynkowo. Czuć bardzo często zasprzęglenie przy zmianie z 1 na 2 i mniej, ale jednak, z 2 na 3. Tak samo przy redukcjach na niskich biegach jest słyszalne "stuknięcie" pracy mechanizmu. Przy wysokich biegach problem nie występuje.
Nie czuć za to jazdy na pół sprzęgle jak to miało miejsce w Tusconie, że mocno przeciąga zmiany na sprzęgłach.
W Tusconie brak trybów normal i sport na skrzyni. Jest opcja automat albo manual i zmieniamy biegi drążkiem - brak łopatek na kierownicy. Tryb sport skrzyni w Konie zmienia delikatnie szybciej biegi niż standardowy i dodatkowo realizuje między gaz do redukcji przy mocniejszym hamowaniu.
Ogólnie praca skrzyni nie wydaje się mocno niepokojąca - określiłbym ją, że taka jej cecha. Czuć i słychać, że biegi są zmieniane i głównie tyczy się to tych niskich przełożeń. Nie są to elementy, które przeszkadzają, ale jeśli "standard" wygląda inaczej to czemu tego nie poprawić i może wydłużyć jej życie bez remontu w dłuższym okresie?
Jakie są wasze spostrzeżenia z użytkowania tej skrzyni?
GrzegorzO
Posty: 4
Rejestracja: 14 cze 2023, 12:50
model samochodu: Kia Stonic

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: GrzegorzO »

Cześć,
Mam model Hyundai Kona, ale tamtejsze fora są dosyć mało żywe a konstrukcyjnie te dwa auta są zbliżone, więc może opisze to samo, co do wrażeń z działania skrzyni 7DCT. Może ktoś potwierdzi/zaprzeczy? Chociaż jak wiadomo każdy będzie miał inne spojrzenie na pracę ze względu na mocno subiektywne wrażenia. Dodam też jeszcze do poniższego opisu, że im więcej gazu tym zmiany są dużo lepsze.
Brzmi bardzo podobnie. Wczoraj w nocy wyjechałm sobie na parking żeby w ciszy ponasłuchiwac skrzynie i wychodzi na to że zmiany biegów są słyszlne gdy zmienia się 1 na 2 i 2 na 3 a do tego najbardziej w trybie Eco. Mam jeszcze tryb Normalny w którym słychać mniej a w Sportowym wydaje mi się że wcale. Do tego ja mam dosyć lekką nogę może za lekką i nawet w trybie Eco nie wciskam mocno gazu i tu też widać różnicę jeśli jechałbym Eco ale mocniej wciskał gaz to te dźwięki są jakby mniej słyszalne.

Może ktoś inny ma podobne doświadczenia?
Awatar użytkownika
shider
Posty: 525
Rejestracja: 24 lis 2021, 07:55
model samochodu: CEED GT-Line MY22 1.5 T-GDI 7DCT AEB

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: shider »

U mnie co prawda w CEED 1.5 T-GDI ale też 7DCT, stukanie od nowości mogę zaobserwować na niskich biegach 1-2:
1) tocząc się autem, łopatkami wymuszając 1 bieg, a następnie lekko przyhamowując i ruszając,
2) niekiedy na podjeździe (wyjazd z bramy) gdy muszę gwałtowniej przyspieszyć lub zwolnić,
3) na aktywnym tempomacie w trybie stop and go gdy auto w sumie nie wie czy ma zwalniać czy przyspieszać, bo zwalniało prawie do 0 i stwierdziło, że jednak powoli będzie się toczyć, wówczas to niekiedy jest kilka stuknięć jeżeli sytuacja trwa dłużej,
4) sporadycznie przy zwalnianiu do świateł

Pytałem o to w serwisie i oczywiście TTTM, sprawdzą czy jest nowsza wersja oprogramowania do skrzyni - nie było...

Poza tym nic się nie dzieje. Na wyższych biegach wszystko sprawnie, szybko i bez dźwięków.

Dodam tylko, że zgodnie z instrukcją: "W przeciwieństwie do typowej skrzyni automatycznej zmiana biegu może czasem być odczuwalna i słyszalna, gdy siłownik uruchamia sprzęgła i następuje przełączenie biegów."
rafic
Posty: 2
Rejestracja: 14 cze 2023, 16:12

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: rafic »

Czyli można stwierdzić, że jednak TTTM i w zależności od egzemplarza i "słuchu" kierowcy zależy czy ktoś to wyłapie czy nie.
Zastanawiam się czy to nie jest spowodowane tym, że ta skrzynia działa "na sucho". Sprzęgła oraz serwo sterujące nie jest smarowane olejem, więc wszystkie tarcia i odbicia przenoszą się na samochód. W zasadzie w skrzyni manualnej już z kołem dwumasowym też słychać puknięcia przy szybszych wysprzęgleniach, a tu jest praktycznie skrzynia manualna z automatycznym nastawnikiem sprzęgieł.
GrzegorzO
Posty: 4
Rejestracja: 14 cze 2023, 12:50
model samochodu: Kia Stonic

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: GrzegorzO »

Mały update ode mnie dziś byłem w serwisie i tak jak się spodziewałem, dla osób sprawdzających auto, dzwięki nie były słyszalne. Wsumie to wcale się nie dziwię bo gdy wsiadłem do auta po odebraniu z serwisu to sam nie byłem w stanie ich wyłapać przez szum miasta. Aby wyłapać te stukania trzeba nie tylko wyłączyć radio i nawiew ale również znajdować się we względnie cichej okolicy.
Wrzucili mi jakąś aktualizację i powiedzieli że jeśli dalej będzie coś nie tak to mam wrócić. Zastanawiam się czy to ma sens ale może spróbuje.

Dla tych którzy cheiliby posłuchać to udało mi się nagrać ten dzwięk. Jest on taki jakby potrójny i przypomina troche dzwięk kół posiągu przejeżdzających po jakiejś nierówności na torach/łączeniu torów (link do filmu https://files.fm/u/rhme8y9dr 6 sekunda)
Filip2435
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2023, 19:42

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: Filip2435 »

Dzisiaj wróciłem z ASO wymienili olej w skrzyni wgrali jakąś aktualizacje ale stuki dalej są. Mówią mi że te modele tak mają i że w jednym modelu będzie głośniej w drugim ciszej. W sportage mi powiedzieli ze mają na to akcje serwisową podobno i wymiana oleju daje radę. Moja kia ceed 2021 30k przejechane i dopiero teraz się to pokazało.
GrzegorzO
Posty: 4
Rejestracja: 14 cze 2023, 12:50
model samochodu: Kia Stonic

Re: Stuknięcia przy zmianie biegu w skrzyni automatycznej

Post autor: GrzegorzO »

Update 2 ode mnie: byłem w serwisie po raz drugi (tym razem innym). Przejechałem się autem z mechanikiem. Panwie słyszeli te dzwięki ale stwierdzili że są to normalne odgłosy wydawane przez ten typ skrzyni biegów. Nie mam podstaw by im nie wierzyć więc jak dla mnie temat wydaje się być zamknięty. Muszę przestać wyłąxzać radio i nasłuchiwać a poprostu jeździć normalnie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Stonic”