Olej 0W20 czy 5W30?

forum użytkowników modelu Sportage
Regulamin forum
link
nagdob
Posty: 1124
Rejestracja: 21 mar 2020, 13:55
model samochodu: Sportage V, 1.6 T-GDI 230 KM 6AT AWD HEV, wersja BL, kolor H8G (Dark Penta Metal), AE+, HAR, LTH, PNS, HAK wertykalny, produkcja lipiec 2022

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: nagdob »

Lunar GT pisze: 26 paź 2023, 12:18
dsider pisze: 26 paź 2023, 12:11 Jest jeszcze taki olej: RAVENOL FES SAE 0W‑30 USVO
- to mógłby być dobry kompromis :)
Nie może być bo jest ACEA C2 a musi być ACEA C5/C6.
A nie czasami API SP? ACEA C5/C6 jest nie dla Europy.
Drugie auto: KIA NIRO HEV 2020, full opcja, brązowa skóra.
Sloter
Posty: 28
Rejestracja: 20 lis 2022, 14:07
model samochodu: Kia Sportage V 1.6 T-GDI 150 KM L

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: Sloter »

W sumie o klasie ACEA nic w instrukcji nie jest napisane, przynajmniej dla "naszego" regionu.

Ten millers ma chyba mid-SAPS.

Ja się skłaniam ku temu olejowi: https://allegro.pl/oferta/total-quartz- ... 4213061277

Wszystkie parametry są zgodne z instrukcją (dla naszego regionu), a dodatkowo ma low SAPS oraz jest rekomendowany przez KIA (jako produkt marki Total).
Lunar GT
Posty: 1137
Rejestracja: 23 kwie 2022, 12:38
model samochodu: Kia Sportage V GT 4WD HEV + wszystko (tylko dziury w dachu nie chciałem)
Lokalizacja: Śląsk

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: Lunar GT »

nagdob pisze: 26 paź 2023, 14:24 A nie czasami API SP? ACEA C5/C6 jest nie dla Europy.
Tak
Załączniki
olej Sportage NQ5.jpg
dsider
Posty: 23
Rejestracja: 14 wrz 2023, 18:37
model samochodu: różne kia/hyundai

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: dsider »

rekomendowany przeze mnie jako być może "złoty środek" Ravenol o klasie lepkości 0W30 spełnia wszystkie możliwe wymieniane normy:
​ILSAC GF-6A, API SP (RC), ACEA A5/B5, ACEA C2
https://www.ravenol.pl/product/ravenol- ... w-30-usvo/
Lunar GT
Posty: 1137
Rejestracja: 23 kwie 2022, 12:38
model samochodu: Kia Sportage V GT 4WD HEV + wszystko (tylko dziury w dachu nie chciałem)
Lokalizacja: Śląsk

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: Lunar GT »

nagdob
Posty: 1124
Rejestracja: 21 mar 2020, 13:55
model samochodu: Sportage V, 1.6 T-GDI 230 KM 6AT AWD HEV, wersja BL, kolor H8G (Dark Penta Metal), AE+, HAR, LTH, PNS, HAK wertykalny, produkcja lipiec 2022

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: nagdob »

dsider pisze: 26 paź 2023, 16:25 rekomendowany przeze mnie jako być może "złoty środek" Ravenol o klasie lepkości 0W30 spełnia wszystkie możliwe wymieniane normy:
​ILSAC GF-6A, API SP (RC), ACEA A5/B5, ACEA C2
https://www.ravenol.pl/product/ravenol- ... w-30-usvo/
Czyli taki olej do wszystkiego, czyli do niczego. ;) :mrgreen:
Drugie auto: KIA NIRO HEV 2020, full opcja, brązowa skóra.
QRST
Posty: 106
Rejestracja: 04 wrz 2021, 10:53
model samochodu: XCEED 1.5 T-GDI 7DCT +AEB

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: QRST »

Longinus pisze: 26 paź 2023, 08:42 W porządku. Tylko czy właściwości 5W30 nie są lepsze - jak niektórzy twierdzą - wobec zalecenia producenta, który uważa 0W20 za optymalny z opcją dopuszczenia 5W30?
...W30 z założenia zawsze będzie lepiej chronił współpracujące powierzchnie,
Jednak lepkość to nie wszystko, dlatego tu trzeba mieć na uwadze zjawisko LSPI (Low Speed Pre-Ignition - spalanie stukowe przy niskich obrotach)) oraz pracę GPF-a. Dlatego liczą się też klasy jakości.
Przykłady klasyfikacji branżowych które dla nas są najważniejsze.
ACEA - European Automobile Manufacturers' Association (z fr. Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)
API - American Petroleum Institute.
ILSAC - International Lubricants Standarization and Approval Committee

One działają niezależnie, mimo to mają swoje równoznaczne odpowiedniki w oznaczeniach, zatem jedna klasyfikacja nie wyklucza drugiej.
Dodatkowym aspektem są aprobaty, za które producent olejów musi ponieść dodatkowe koszty by uzyskać je od producenta auta.
W tym przypadku ciekawą aprobatą jest DEXOS od GM, ponieważ w jednej z nich to jest: DEXOS-1 GEN-3 spełnia wszystkie normy które są wymaganie dla silników z wtryskiem bezpośrednim ?(kwestia LSPI) i z filtrem GPF.
Kilka przykładów olejów 0W30 I 5W30 spełniających przynajmniej jedną wymaganą specyfikację (ACEA=API=ILSAC)
Dodam, że ACEA C5 to najczęściej MID-SAPS (popioły) a prawie wszystkie poniższe to LOW-SAPS, co ma wpływ na "zdrowie" GPF.
Posiadają ILSAG-GF6a (zalecana GF6 - przewyższa i API SP lub SP RC (zalecana SN plus - znacznie przywyższa.


Kolejność alfabetyczna - nie reklamuję ;)
MOTUL 8100 ECO-LITE 5W-30
MOTUL NGEN HYBRID 0W-30
MOTUL 300V POWER 5W-30 – najlepszy gdy gdy masz ciężką nogę, lecz drogi.
MILLERS XF PREMIUM LSPI 5w30
TOTAL Quartz Ineo First 0W-30
TOTAL Quartz 9000 Future FGC 5W-30
RAVENOL DXG 5W30 USVO
RAVENOL FES SAE 0W‑30 USVO

Dla tych którzy często jeżdżą na niedogrzanym (miasto, krótkie odcinki) i/lub z włączonym START-STOP polecam 0W30.
Ci którzy rozgrzewają auto zanim dadzą mu po garach, polecam 5W30, ponieważ najczęściej są tańsze i jednak mają trochę lepszą odporność na ścinanie filmu olejowego.
Wiadomo po co są coraz niższe lepkości (kosztem silnika) ;) Jak ktoś jest w stanie przełknąć spalanie wyższe o 0,2-0,5 l to lepszym wyborem będzie ...W30.
P.S. Z właściwymi normami za wyższą lepkość nie stracicie gwarancji, za niższą niż zalecana na pewno.
Załączniki
csm_comparison_6f983a4c16.png
inquis
Posty: 1260
Rejestracja: 05 paź 2021, 09:14
model samochodu: KIA SORENTO MY22 PHEV XL+PNS, SNOW PEARL WHITE

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: inquis »

Skoro w instrukcji jest 0W-20, to żaden serwis autoryzowany nie wleje innego, a jeśli na żądanie klienta, to pod groźbą utraty gwarancji w razie problemów z silnikiem. Coś takiego usłyszałem pytając doradcy na ostatnim przeglądzie o olej 0W-16 specjalny do hybryd. Skoro przez 7 lat zdani jesteście na ASO, to ta dyskusja wydaje się bezprzedmiotowa...
QRST
Posty: 106
Rejestracja: 04 wrz 2021, 10:53
model samochodu: XCEED 1.5 T-GDI 7DCT +AEB

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: QRST »

W większości ASO wleją. Zasłaniają się gwarancją, a tak naprawdę chodzi o kasę, czyli marże na oleju, który muszą posiadać na stanie magazynowym.
W Gorzowie leją i nawet uwag nie mają. Za biurkiem doradcy serwisowego widziałem "bańki" z innymi olejami przywiezione przez klientów. Na moje zapytanie jak to się ma do gwarancji, powiedzieli, że w przypadku awarii KIA może pobrać próbkę oleju do przebadania. Te oleje spełnią normy, a nawet znacznie przewyższają.
W książkę wpisują "olej dostarczony przez klienta" i tylko markę oraz lepkość. Warto upomnieć się aby wpisali pełną nazwę oleju, bo dana marka ma zazwyczaj po kilka wariantów 5W30, a nie wszystkie się nadają.
Było zapytanie o olej o wyższej lepkości, więc podzieliłem się swoją wiedzą.
Każdy z sam decyduje.
inquis
Posty: 1260
Rejestracja: 05 paź 2021, 09:14
model samochodu: KIA SORENTO MY22 PHEV XL+PNS, SNOW PEARL WHITE

Re: Olej 0W20 czy 5W30?

Post autor: inquis »

Do ASO Kia można przyjechać z własnym olejem, ale pod warunkiem, że będzie zgodny ze specyfikacją serwisową. Olej niezgodny lejesz na własne ryzyko. A uwagi cenne.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Sportage”