Wrażenia z użytkowania 1.2 DPI

forum użytkowników modelu Rio
Jutrzejszy
Posty: 217
Rejestracja: 05 gru 2021, 14:35
model samochodu: YB G4LF

Re: Wrażenia z użytkowania 1.2 DPI

Post autor: Jutrzejszy »

Kolejne nieistotne informacje.

1. Mimo że mam wersję bez nawigacji, to samochód jednak ma wbudowany GPS - który służy do automatycznego ustawiania zegara (jest nawet oznaczenie "Zegar GPS").
Jednak włączenie/wyłączenie czasu letniego trzeba wykonać ręcznie.

2. Przeczytałem że Rio ma elektroniczne ograniczenie prędkości do 190 km/h (w wersji DPI jest to raczej hipotetyczne ograniczenie).
Dlatego taka prędkość maksymalna jest podawana dla najmocniejszego silnika czyli 1.0/120KM.
Natomiast "jawny" ogranicznik prędkości (ten włączany na kierownicy) można ustawić w zakresie 30-180 km/h.
Uprzedzając ewentualne pytanie, nie sprawdzałem i nie zamierzam sprawdzać prędkości maksymalnej :)

3. Jeśli wyłączy się automatyczną klimatyzację przyciskiem "OFF", to aby powrócić do identycznych ustawień jakie były przed naciśnięciem tego przycisku, należy przekręcić lewe pokrętło o jedną pozycję w prawo albo lewo.
(Naciśnięcie któregoś z przycisków albo przekręcenie prawego pokrętła, zmienia ustawienia zamiast przywrócenia poprzednich ustawień)

4. Aby skutecznie naładować akumulator AGM, tzn. tak aby w czasie jazdy napięcie wynosiło poniżej 13 V (poza hamowaniem silnikiem przy wyłączonych światłach mijania - bo wtedy zawsze włącza się odzyskiwanie energii i napięcie skacze do 14.7-14.8V), po zasygnalizowaniu przez elektroniczną ładowarkę pełnego naładowania (i powrót do napięcia spoczynkowego 13.0V), należy ją pozostawić w trybie podtrzymywania aż napięcie zacznie rosnąć powyżej 13.0V (może to trwać około 1 dnia). Bezpośrednio po takim naładowaniu, w czasie jazdy pokazuje się napięcie zaledwie 12.4V (czyli alternator praktycznie nie obciąża silnika).
Oczywiście bezwzględnie nie wolno ładować akumulatora AGM prostownikiem!

5. Zacząłem używać klimatyzacji automatycznej tak jak powinno się jej używać (i jak zaleca także instrukcja), czyli w trybie "Auto" (sprężarkę można niezależnie włączać/wyłączać przyciskiem "A/C" zachowując tryb "Auto", zazwyczaj mam ją wyłączoną).
Uwaga: warto na początku jazdy ustawić jedną temperaturę a potem jej nie zmieniać w tracie jazdy. Kręcenie w prawo i lewo pokrętłem temperatury powoduje że nawiewy zaczynają mocno dmuchać i nie sposób ich uspokoić.
Gdy temperatura się ustabilizuje, to nawiew w trybie automatycznym dmucha ciszej niż w trybie manualnym na najniższej prędkości.
revex
Posty: 1
Rejestracja: 09 lis 2023, 14:32

Re: Wrażenia z użytkowania 1.2 DPI

Post autor: revex »

A czy ktoś może zwiększał hp w Rio? Kia Ceed przekracza trochę mój budżet a Rio idealnie się wpasowuje. Samochód chciałbym zakupić i użytkować sporadycznie na trasach, więc zacząłem się zastanawiać nad zwiększeniem mocy do 100 km. Dostępne czipy dodają 3-5 km, więc czy ktoś z was zwiększał moc w swojej jednostce?
Jutrzejszy
Posty: 217
Rejestracja: 05 gru 2021, 14:35
model samochodu: YB G4LF

Re: Wrażenia z użytkowania 1.2 DPI

Post autor: Jutrzejszy »

revex pisze: 09 lis 2023, 14:39 zacząłem się zastanawiać nad zwiększeniem mocy do 100 KM. Dostępne czipy dodają 3-5 KM
Próby zwiększenia mocy (elektronicznie, bez zmian mechanicznych) w silniku wolnossącym to strata czasu i pieniędzy, bo przyrost mocy będzie najwyżej śladowy.
Wyjątkiem są nieliczne spośród silników wolnossących, w których moc była celowo elektronicznie tłumiona, aby klient wybrał droższą odmianę (np. Mazda 2.0 120KM vs 150KM). Wtedy można elektronicznie odblokować pełną moc wolnossącego wgrywając program z droższej odmiany.

Natomiast w silniku turbodoładowanym teoretycznie można osiągnąć dowolną moc, a ograniczeniem jest trwałość silnika. Teoretycznie można byłoby do wersji 1.0 T-GDI (mającej standardowo 100-120KM) przygotować program na 300KM, tyle że silnik zapewne eksplodowałby przy pierwszej próbie wygenerowania takiej mocy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Rio”