Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

forum użytkowników modelu Kia XCeed
mbspam
Posty: 5
Rejestracja: 19 sie 2023, 09:33
model samochodu: KIA XCEED PHEV

Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: mbspam »

Hej doradzi ktoś jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021? z instrukcji to za wiele się nie dowiedziałem niestety :/

Jaki jest w ogóle rodzaj akumulatora 12V ? (kwas/żel/AGM/inny?) i jakiej pojemności?

Na gniazdkach od zapalniczki 2szt mam max. moc po 180W, czy dobrze rozumiem, że jak podepnę się kablami bezpośrednio pod akumulator to mogę podpiąć odciążenie do 360W ? (a tak bym wolał, kupić jedną przetwornice mocniejszą niż 2 słabe).

Czy dobrze rozumiem, że bateria trakcyjna nie jest połączona z tą 12V? i aby nie rozładować jej, to będę musiał podejść do tego ostrożnie i odpalić silnik spalinowy co jakiś okres czasu ? (to sobie dobiorę na podstawie bilansu mocy)
adiek
Posty: 38
Rejestracja: 27 sty 2021, 21:25
model samochodu: Kia Rio 1.2 2015
Kia XCeed 1.5 T-GDI 2022 M

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: adiek »

Hej
Dobór przetwornicy zależy od urządzeń jakie chcesz do nich podłączać. Po pierwsze sugeruję zakup przetwornicy z pełną sinusoidą (nie modyfikowaną). Przetwornica będzie bardziej uniwersalna - idealne napięcie i częstotliwość jak z gniazdka sieciowego. Druga sprawa to jej moc maxymalna i ciągła. Zakładając np, że będę podpinał urządzenie o mocy 300W, to wybiorę przetwornicę o mocy ciągłej 600W. Dając duży zapas mocy zminimalizujemy ryzyko spalenia, uszkodzenia przetwornicy.

Jaki jest rodzaj akumulatora? W zwykłym XCEED AGM ale najlepiej spójrz na akumulator i wpisz w wujka Google co na nim pisze to będziesz dokładnie wiedział :)

Jeśli podłączysz się pod gniazdo zapalniczki to max moc jaką uciągnie gniazdo to 180W. Przy większym obciążeniu spali się pewnie bezpiecznik.
Podłączając przetwornicę krokodylkami bezpośrednio pod klemy akumulatora rozruchowego, nie ogranicza cię żadna instalacja w samochodzie. Możesz pociągnąć nawet 1000W z akumulatora tylko przy takiej mocy szybko rozładujesz akumulator. Z prawa ohma MOC = PRĄD * NAPIĘCIE, czyli podłączając urządzenie o mocy 500W pod akumulator płynie prąd (500/12) ponad 41A. Przy założeniu że mamy akumulator o pojemności 41AH to godzina czasu i akumulator doszczętnie rozładowany. Przy tak dużych mocach najlepiej podłączać przetwornicę na zapalonym silniku.
mbspam
Posty: 5
Rejestracja: 19 sie 2023, 09:33
model samochodu: KIA XCEED PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: mbspam »

Hej,
Aku dość mało pojemny 45Ah i kwasowy, tak twierdzi serwis i strony z autoczęściami, w googlu nie znajduję dokładnie tego modelu.
Dziwne bo z tego co czytałem to PHEV i system start stop - to powinny mieć coś do pracy cyklicznej czyli bardziej AGM- widocznie cięli koszty...

Jasne, że pełna sinusoida i zapalone auto przy dłuższym używaniu lub przy rozruchu czegoś bardziej amperożernego.
Potrzebuję ok 140W, awaryjnie do 300W, no ale czasami parę sekund pójdzie i 600W.

Coś tam sobie dobrałem, ale nie będę tu reklamy robił, muszę pogadać z producentem, czy do takiego aku jest sens to kupować.
Moc maksymalna: 1000 W
Moc chwilowa ~ 30 sekund: 650 W
Moc ciągła: 550 W

Algorytm miękkiego startu silników indukcyjnych, gwarantujący 100% rozruch silników o mocy odpowiadającej mocy ciągłej przetwornicy
Zabezpieczenia przeciążeniowe, zwarciowe i termiczne
Sygnalizacja zbyt niskiego i zbyt wysokiego napięcia zasilania oraz stanu głębokiego rozładowania akumulatora

Dzięki za uwagi
saron22
Posty: 632
Rejestracja: 04 paź 2022, 13:34
model samochodu: Proceed GT, Sportage V BL.

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: saron22 »

Jedyne znane mi przetwornice, które działają jak należy to przetwornice marki Waeco/Dometic. Jeśli chodzi o moc to wybór mają spory - każdy znajdzie coś dla siebie. Ale jak znam życie zaraz zacznie się biadolenie, że drogie. Buahahaha
dragonn
Posty: 92
Rejestracja: 28 mar 2022, 09:22
model samochodu: XCeed PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: dragonn »

mbspam pisze: 23 sie 2023, 21:48 Dziwne bo z tego co czytałem to PHEV i system start stop - to powinny mieć coś do pracy cyklicznej czyli bardziej AGM- widocznie cięli koszty...
Żadne cięcie kosztów, system start stop w PHEV działa w oparciu o HSG (hybrid starter generator) który działa na ~400V, nie ma ani osobnego alternatora 12V ani rozrusznika 12V. Akumulator AGM nie jest tam potrzebny.
mbspam
Posty: 5
Rejestracja: 19 sie 2023, 09:33
model samochodu: KIA XCEED PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: mbspam »

Żadne cięcie kosztów, system start stop w PHEV działa w oparciu o HSG (hybrid starter generator) który działa na ~400V, nie ma ani osobnego alternatora 12V ani rozrusznika 12V. Akumulator AGM nie jest tam potrzebny.

Czy dobrze rozumiem, że silnik jest zapalony przez HSG - a jak on pracuje na 400V - to energia pochodzi z baterii trakcyjnych a nie z akumulatora 12V, tak?

Jeśli uruchomię auto, będzie w trybie P (parking), podłączę różne odbiorniki, np. głośniki, lodówka turystyczna, telefon to energia będzie pochodzić z akumulatora 12V, ale po spadku do jakieś wartości granicznej HSG uruchomi sobie spokojnie silnik i podładuje ten akumulator, racja? nie ma zagrożenia, że dojedzie do pełnego rozładowania i nie uruchomię samochodu - pod warunkiem, że będzie on włączony.
dragonn
Posty: 92
Rejestracja: 28 mar 2022, 09:22
model samochodu: XCeed PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: dragonn »

mbspam pisze: 01 wrz 2023, 10:22 Czy dobrze rozumiem, że silnik jest zapalony przez HSG - a jak on pracuje na 400V - to energia pochodzi z baterii trakcyjnych a nie z akumulatora 12V, tak?
Tak
Jeśli uruchomię auto, będzie w trybie P (parking), podłączę różne odbiorniki, np. głośniki, lodówka turystyczna, telefon to energia będzie pochodzić z akumulatora 12V, ale po spadku do jakieś wartości granicznej HSG uruchomi sobie spokojnie silnik i podładuje ten akumulator, racja? nie ma zagrożenia, że dojedzie do pełnego rozładowania i nie uruchomię samochodu - pod warunkiem, że będzie on włączony.

Tego dokładnie nie wiem, ale na pewno nie uruchomi silnika, ładowanie akumulatora 12V odbywa się przez inverter z baterii trakcyjnej, tak że dopóki w niej jest zapas energii to nie ma potrzeby odpalać silnika, jeśli będzie dochodzić do niskiego poziomi w baterii trakcyjnej to wtedy odpali się silnik spalinowy.
Przy czym byłbym ostrożny ile mocy ciągnąc z akumulatora 12V, bo nie mam pojęcia jakie mocy jest inwerter doładowujący akumulator 12V. Parę razy miałem podpięte urządzenie ~180W pod wtyczkę 12V w środku samochodu tam gdzie są USB i po dłuższym czasie w trakcie jazdy wyjście to było wyłączane i trzeba było odpiąć urządzenie na parę-paręnaście minut żeby znowu działo jakiś czas. Obstawiam że inwerter ładujący akumulator 12V nie nadążał z doładowywaniem i żeby nie rozładować go zbyt nisko odcinał dodatkowe wtyczki 12V.
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 612
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: Tolinek »

Obstawiam że ci się sprężyna dociskowa pina środkowego tak grzała że traciła sprężystość i przestawała przewodzić prąd. To częste szczególnie przy większych mocach wydzieranych impulsowo. Sprężynki potrafią się rozhartować... Tak załatwiłem sobie wtyczkę do ozonatora własnej produkcji i w ten sam sposób zepsuła mi się jedna z ładowarek USB (fast charge) pracująca w trybie ciągłym z ładowarką indukcyjną.

DCU ma 1.8kw Niro HEV czyli cirka-abałt 130A. W pheve jest taki sam albo nawet większy.
https://www.kniro.net/specifications-897.html
dragonn
Posty: 92
Rejestracja: 28 mar 2022, 09:22
model samochodu: XCeed PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: dragonn »

Możliwe ale nie patrzyłbym bym na specy HEV bo z tego co wiem one nie mają osobnej baterii 12V tylko jest ona zintegrowana w baterię trakcyjną i skład się z ogniw lifepo4 a nie zwykły ołowiowy siarkowy (z drugiej strony czemu w PHEV poszli w "gorsze" rozwiązanie jest ciut dziwne).

EDIT

yup do poczytania https://www.kianiroforum.com/threads/qu ... ife.10856/
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 612
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: Jaką przetwornice 12V/230V dobrać do kia xceed phev 2021?

Post autor: Tolinek »

dragonn pisze: 01 wrz 2023, 19:12 Możliwe ale nie patrzyłbym bym na specy HEV bo z tego co wiem one nie mają osobnej baterii 12V tylko jest ona zintegrowana w baterię trakcyjną i skład się z ogniw lifepo4 a nie zwykły ołowiowy siarkowy (z drugiej strony czemu w PHEV poszli w "gorsze" rozwiązanie jest ciut dziwne).

EDIT

yup do poczytania https://www.kianiroforum.com/threads/qu ... ife.10856/
No ciekawe czemu tak. Z drugiej strony patrząc łatwiej i taniej kupić 45 ah byleco niż robić refarbisz ogniw w zintegrowanej baterii. A w phevie ciach-ciach i po sprawie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia XCeed”