Na forum wiele razy przewijał się temat aktywacji tempomatu w Stonikach (i nie tylko Stonikach), które fabrycznie go nie miały. Mianowicie okazuje się, że instalacja elektryczna tempomatu jest dokładnie taka sama we wszystkich wersjach Stonika, różnią się tylko przyciski. Po zamianie przycisków, tempomat działa nawet w najsłabszej wersji M.
Można albo przełożyć przyciski z innej kierownicy (np. z rozbitego Stonika) albo kupić takie przyciski. Ja kupiłem przyciski na Aliexpress - w ofercie są opisane jako przyciski do Rio 2019, ale są identyczne jak te do Stonika. Kosztują około 70zł. Sprzedawca na aliexpress od którego kupowałem: Malcayang Official Store.
Rodzaje przycisków
Do wyboru mamy 3 wersje przycisków:
- Wersja 1 - posiada dodatkowe przycisku "góra/dół", które są wykorzystywane w ekranach Supervision do przechodzenia po menu. Jeśli nie masz ekranu Supervision, to "góra/dół" po lewej stronie nie będzie działać, ale pozostałe tak.
- Wersja 2 - tylko to co jest potrzebne, właśnie te przyciski zamówiłem
- Wersja 3 - takie jak wersja 2, tylko zamiast napisu "Mode" jest "Cruise". Działanie takie same, różnica tylko kosmetyczna.
Montaż przycisków
Czy można je zamontować samemu? Tak, jest to bardzo proste.
Ile to zajmuje czasu? Jakieś 10-15min.
Co potrzebujemy? Przyciski, śrubokręt gwiazdka oraz jakiś cieńszy śrubokręt.
Do rzeczy - poniżej instrukcja jak ja to robiłem.
- Odpinamy akumulator - myślę że to punkt opcjonalny, ale wolałem dla pewności odpiąć "minusa".
- Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w prawo - znajdziemy z tyłu dwie dziurki. Do tej półokrągłem wkładamy śrubokręt (gwiazdkowy) do końca i podnosimy go do góry, tak jakbyśmy chcieli coś podważyć. W tej dziurce znajduje się zatrzask i w ten sposób go odblokujemy. Jedna strona poduszki powietrznej na środku kierownicy się wyczepi. W filmiku na końcu instrukcji dobrze to widać
- Prostujemy kierownicę i teraz przekręcamy ją o 90 stopni w lewo. Tam sytuacja taka sama, musimy wyczepić tę stronę poduszki powietrznej.
- Pozostał jeszcze jeden zatrzask - znajduje się on w małej dziurce na dole kierownicy. Wkładamy cienki śrubokręt i wciskamy - wypadnie wtedy poduszka powietrzna.
- Tak się teraz prezentuje nasza kierownica. Możemy odpiąć kabelki od poduszki, ale nie jest to konieczne. Ja ich nie odpinałem
- Okręcamy śrubkę przytrzymującą przyciski i odpinamy złącze.
- Z tyłu kierownicy, na wysokości tych przycisków jest jeszcze jedna śrubka - odkręcamy.
- Teraz wyciągamy stare przyciski. Tak będzie wyglądała kierownica:
- Instalujemy nowe przyciski: podpinamy złącze, przykręcamy śrubki (z przodu i z tyłu kierownicy)
- Na koniec wkładamy poduszkę powietrzną na swoje miejsce - wystarczy ją wepchnąć na środek i już Jeśli był odłączany akumulator, to można go teraz podłączyć.
A tutaj w trakcie jazdy - jak widać, tempomat działa
Dla pomocy jeszcze filmik na youtube po rosyjsku: https://www.youtube.com/watch?v=qcqELlgTbkc
Tempomat ma 2 tryby, pierwszy to po prostu tempomat, a drugi to ogranicznik prędkości. Przełącza się pomiędzy nimi przyciskiem "Mode". Z resztą, zobaczycie w praktyce
Miłego jeżdżenia!