Strona 1 z 5

Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 25 gru 2019, 00:41
autor: kamyk
Witajcie :)

Na forum wiele razy przewijał się temat aktywacji tempomatu w Stonikach (i nie tylko Stonikach), które fabrycznie go nie miały. Mianowicie okazuje się, że instalacja elektryczna tempomatu jest dokładnie taka sama we wszystkich wersjach Stonika, różnią się tylko przyciski. Po zamianie przycisków, tempomat działa nawet w najsłabszej wersji M.

Obrazek

Można albo przełożyć przyciski z innej kierownicy (np. z rozbitego Stonika) albo kupić takie przyciski. Ja kupiłem przyciski na Aliexpress - w ofercie są opisane jako przyciski do Rio 2019, ale są identyczne jak te do Stonika. Kosztują około 70zł. Sprzedawca na aliexpress od którego kupowałem: Malcayang Official Store.

Rodzaje przycisków
Do wyboru mamy 3 wersje przycisków:
  • Wersja 1 - posiada dodatkowe przycisku "góra/dół", które są wykorzystywane w ekranach Supervision do przechodzenia po menu. Jeśli nie masz ekranu Supervision, to "góra/dół" po lewej stronie nie będzie działać, ale pozostałe tak.
  • Wersja 2 - tylko to co jest potrzebne, właśnie te przyciski zamówiłem
  • Wersja 3 - takie jak wersja 2, tylko zamiast napisu "Mode" jest "Cruise". Działanie takie same, różnica tylko kosmetyczna.
Obrazek

Montaż przycisków
Czy można je zamontować samemu? Tak, jest to bardzo proste.
Ile to zajmuje czasu? Jakieś 10-15min.
Co potrzebujemy? Przyciski, śrubokręt gwiazdka oraz jakiś cieńszy śrubokręt.

Do rzeczy - poniżej instrukcja jak ja to robiłem.
  • Odpinamy akumulator - myślę że to punkt opcjonalny, ale wolałem dla pewności odpiąć "minusa".
  • Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w prawo - znajdziemy z tyłu dwie dziurki. Do tej półokrągłem wkładamy śrubokręt (gwiazdkowy) do końca i podnosimy go do góry, tak jakbyśmy chcieli coś podważyć. W tej dziurce znajduje się zatrzask i w ten sposób go odblokujemy. Jedna strona poduszki powietrznej na środku kierownicy się wyczepi. W filmiku na końcu instrukcji dobrze to widać ;)
    Obrazek
  • Prostujemy kierownicę i teraz przekręcamy ją o 90 stopni w lewo. Tam sytuacja taka sama, musimy wyczepić tę stronę poduszki powietrznej.
  • Pozostał jeszcze jeden zatrzask - znajduje się on w małej dziurce na dole kierownicy. Wkładamy cienki śrubokręt i wciskamy - wypadnie wtedy poduszka powietrzna. Obrazek
  • Tak się teraz prezentuje nasza kierownica. Możemy odpiąć kabelki od poduszki, ale nie jest to konieczne. Ja ich nie odpinałem :) Obrazek
  • Okręcamy śrubkę przytrzymującą przyciski i odpinamy złącze. Obrazek
  • Z tyłu kierownicy, na wysokości tych przycisków jest jeszcze jedna śrubka - odkręcamy. Obrazek
  • Teraz wyciągamy stare przyciski. Tak będzie wyglądała kierownica: Obrazek
  • Instalujemy nowe przyciski: podpinamy złącze, przykręcamy śrubki (z przodu i z tyłu kierownicy)
  • Na koniec wkładamy poduszkę powietrzną na swoje miejsce - wystarczy ją wepchnąć na środek i już :) Jeśli był odłączany akumulator, to można go teraz podłączyć.
Kierownica z zainstalowanymi przyciskami: Obrazek

A tutaj w trakcie jazdy - jak widać, tempomat działa :) Obrazek

Dla pomocy jeszcze filmik na youtube po rosyjsku: https://www.youtube.com/watch?v=qcqELlgTbkc

Tempomat ma 2 tryby, pierwszy to po prostu tempomat, a drugi to ogranicznik prędkości. Przełącza się pomiędzy nimi przyciskiem "Mode". Z resztą, zobaczycie w praktyce ;)

Miłego jeżdżenia! 8-)

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 26 gru 2019, 13:47
autor: Rafal
Dobra robota i jeszcze lepszy opis.
zastanawiam sie tylko jak sie ma do takiej wymiany gwarancja bo czesc nieoryginalna i na upartego niekompatybilna z modelem/wyposaseniem samochodu. Ktos sie orientuje?

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 27 gru 2019, 13:35
autor: kamyk
Rafal pisze: 26 gru 2019, 13:47 Dobra robota i jeszcze lepszy opis.
zastanawiam sie tylko jak sie ma do takiej wymiany gwarancja bo czesc nieoryginalna i na upartego niekompatybilna z modelem/wyposaseniem samochodu. Ktos sie orientuje?
Ktoś kiedyś wspominał na forum albo na grupie na fb, że w ASO powiedzieli mu, że gwarancja nie będzie obejmowała tylko tych przycisków, ale reszta kierownicy jest bez zmian. Z resztą, zawsze można przełożyć z powrotem oryginalne przyciski przed wizytą w ASO :D

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 27 gru 2019, 16:11
autor: Blitz
Brawo! Pięknie podane, jak na tacy 🤗🤗🤗

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 28 gru 2019, 10:53
autor: Harven
Wygląda to na bardzo prosty zabieg, a mimo to ASO idą w zaparte i twierdzą, że nie ma możliwości dołożenia tempomatu. Nie chce im się robić, czy wymuszają niejako dokładanie pakietów z tempomatem przy zakupie?

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 28 gru 2019, 11:23
autor: murgal
Po prostu nie ma procedury na dołożenie.

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 30 gru 2019, 16:34
autor: szymciooo84
kamyk pisze: 25 gru 2019, 00:41 Witajcie :)

Na forum wiele razy przewijał się temat aktywacji tempomatu w Stonikach (i nie tylko Stonikach), które fabrycznie go nie miały. Mianowicie okazuje się, że instalacja elektryczna tempomatu jest dokładnie taka sama we wszystkich wersjach Stonika, różnią się tylko przyciski. Po zamianie przycisków, tempomat działa nawet w najsłabszej wersji M.

Obrazek

Można albo przełożyć przyciski z innej kierownicy (np. z rozbitego Stonika) albo kupić takie przyciski. Ja kupiłem przyciski na Aliexpress - w ofercie są opisane jako przyciski do Rio 2019, ale są identyczne jak te do Stonika. Kosztują około 70zł. Sprzedawca na aliexpress od którego kupowałem: Malcayang Official Store.

Rodzaje przycisków
Do wyboru mamy 3 wersje przycisków:
  • Wersja 1 - posiada dodatkowe przycisku "góra/dół", które są wykorzystywane w ekranach Supervision do przechodzenia po menu. Jeśli nie masz ekranu Supervision, to "góra/dół" po lewej stronie nie będzie działać, ale pozostałe tak.
  • Wersja 2 - tylko to co jest potrzebne, właśnie te przyciski zamówiłem
  • Wersja 3 - takie jak wersja 2, tylko zamiast napisu "Mode" jest "Cruise". Działanie takie same, różnica tylko kosmetyczna.
Obrazek

Montaż przycisków
Czy można je zamontować samemu? Tak, jest to bardzo proste.
Ile to zajmuje czasu? Jakieś 10-15min.
Co potrzebujemy? Przyciski, śrubokręt gwiazdka oraz jakiś cieńszy śrubokręt.

Do rzeczy - poniżej instrukcja jak ja to robiłem.
  • Odpinamy akumulator - myślę że to punkt opcjonalny, ale wolałem dla pewności odpiąć "minusa".
  • Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w prawo - znajdziemy z tyłu dwie dziurki. Do tej półokrągłem wkładamy śrubokręt (gwiazdkowy) do końca i podnosimy go do góry, tak jakbyśmy chcieli coś podważyć. W tej dziurce znajduje się zatrzask i w ten sposób go odblokujemy. Jedna strona poduszki powietrznej na środku kierownicy się wyczepi. W filmiku na końcu instrukcji dobrze to widać ;)
    Obrazek
  • Prostujemy kierownicę i teraz przekręcamy ją o 90 stopni w lewo. Tam sytuacja taka sama, musimy wyczepić tę stronę poduszki powietrznej.
  • Pozostał jeszcze jeden zatrzask - znajduje się on w małej dziurce na dole kierownicy. Wkładamy cienki śrubokręt i wciskamy - wypadnie wtedy poduszka powietrzna. Obrazek
  • Tak się teraz prezentuje nasza kierownica. Możemy odpiąć kabelki od poduszki, ale nie jest to konieczne. Ja ich nie odpinałem :) Obrazek
  • Okręcamy śrubkę przytrzymującą przyciski i odpinamy złącze. Obrazek
  • Z tyłu kierownicy, na wysokości tych przycisków jest jeszcze jedna śrubka - odkręcamy. Obrazek
  • Teraz wyciągamy stare przyciski. Tak będzie wyglądała kierownica: Obrazek
  • Instalujemy nowe przyciski: podpinamy złącze, przykręcamy śrubki (z przodu i z tyłu kierownicy)
  • Na koniec wkładamy poduszkę powietrzną na swoje miejsce - wystarczy ją wepchnąć na środek i już :) Jeśli był odłączany akumulator, to można go teraz podłączyć.
Kierownica z zainstalowanymi przyciskami: Obrazek

A tutaj w trakcie jazdy - jak widać, tempomat działa :) Obrazek

Dla pomocy jeszcze filmik na youtube po rosyjsku: https://www.youtube.com/watch?v=qcqELlgTbkc

Tempomat ma 2 tryby, pierwszy to po prostu tempomat, a drugi to ogranicznik prędkości. Przełącza się pomiędzy nimi przyciskiem "Mode". Z resztą, zobaczycie w praktyce ;)

Miłego jeżdżenia! 8-)
Dobra robota ziom.
Jak coś mam do sprzedaży tą wersje 1 i 2. Jak coś na priw prosze pisać.

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 31 gru 2019, 10:00
autor: areczq
Kolego byłbym zainteresowany tymi przyciskami.
Pozdr.

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 31 gru 2019, 20:48
autor: szymciooo84
areczq pisze: 31 gru 2019, 10:00 Kolego byłbym zainteresowany tymi przyciskami.
Pozdr.
Już Ci odpisałem na priv

Re: Instrukcja zamiany przycisków kierownicy - aktywacja tempomatu

: 01 sty 2020, 09:26
autor: windrob
Czytam i tak zastanawiam się nad tym, po co w naszych warunkach drogowych jest Wam potrzebny tempomat? Czy ktoś zadał sobie pytanie ile razy w życiu z niego skorzysta? Czy jak by nie było na wyposażeniu systemu start-stop też byście go sobie montowali tylko po to by mieć? Oczywiście można tylko po co? Odpowiedź? By się pochwalić, pokazać, zaimponować? Powiem nie posiadam i po zastanowieniu powiem, nie jest mi to do niczego niepotrzebne.