Re: Kia Sportage V - opony
: 02 sie 2022, 12:42
A co mówi homologacja danego modelu danej wersji wyposażenia , tam są określone jaki opony to że wersja na M ma w homologacji to czy to to nie znaczy że GT będzie miało to samo.
W moich postach odnoszę się tylko i wyłącznie do opon zamontowanych w moim aucie a jest to wersja BL w hybrydzie i napędzie na 4x4, gdzie fabrycznie zamontowano felgi 18 cali i opony 235/55/R18. Domyślam się, że producent wybrał taki rozmiar do aut hybrydowych ze względu na ich większą masę całkowitą. W jeszcze cięższych autach z napędem PHEV montowano 19 calowe felgi i opony 235/50R19.nagdob pisze: ↑02 sie 2022, 10:58Co to znaczy, że nie można zmieniać rozmiaru opony? Przecież dla wersji M i L rozmiar fabryczny to: 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 215/65R17. Czyli rozumiem, że jest to też dopuszczalny rozmiar dla tego auta. To, że wersje BL i GT mają 18-stki fabryczne, a GT nawet 19-stki moim zdaniem nie oznacza, żeby nie można było założyć 17-stek, skoro są oficjalnie montowane w innych wersjach.
Przyjmując, że rozmiar 215/65R17 jest podstawowy, różnica w średnicy, wyrażona w procentach, przedstawia się następująco:
dla 235/55R18 0,6%
dla 235/50R19 0,9%
I są to oczywiście dopuszczalne zamienniki wg np. Oponeo, a poza tym oficjalnie podane przez producenta.
Ja posiadam wersję Mhev 180 km i opony są tego samego rozmiaru.natomiast mój samochód jest lżejższy od Heva-a o ok.70 kg.Kejton pisze: ↑02 sie 2022, 12:56W moich postach odnoszę się tylko i wyłącznie do opon zamontowanych w moim aucie a jest to wersja BL w hybrydzie i napędzie na 4x4, gdzie fabrycznie zamontowano felgi 18 cali i opony 235/55/R18. Domyślam się, że producent wybrał taki rozmiar do aut hybrydowych ze względu na ich większą masę całkowitą. W jeszcze cięższych autach z napędem PHEV montowano 19 calowe felgi i opony 235/50R19.nagdob pisze: ↑02 sie 2022, 10:58Co to znaczy, że nie można zmieniać rozmiaru opony? Przecież dla wersji M i L rozmiar fabryczny to: 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 215/65R17. Czyli rozumiem, że jest to też dopuszczalny rozmiar dla tego auta. To, że wersje BL i GT mają 18-stki fabryczne, a GT nawet 19-stki moim zdaniem nie oznacza, żeby nie można było założyć 17-stek, skoro są oficjalnie montowane w innych wersjach.
Przyjmując, że rozmiar 215/65R17 jest podstawowy, różnica w średnicy, wyrażona w procentach, przedstawia się następująco:
dla 235/55R18 0,6%
dla 235/50R19 0,9%
I są to oczywiście dopuszczalne zamienniki wg np. Oponeo, a poza tym oficjalnie podane przez producenta.
Każdy robi co uważa i jeździ na czym chce a ja wybrałem opony zgodnie z instrukcją i homologacją.
Zauważ Kejton, że ja też mam BL AWD i HEV. Wersje M i L też są w hybrydach, ale mają inne felgi fabryczne. To po pierwsze. Po drugie, jak pisze Lunar GT, powinna to rozstrzygnąć Kia. I tutaj jak pojadę w październiku, lub innym czasie jak będą mieli promocje na komplety zimowe, to się wszystko okaże. Na pewno będę optował za 17-stkami na zimę.Kejton pisze: ↑02 sie 2022, 12:56 W moich postach odnoszę się tylko i wyłącznie do opon zamontowanych w moim aucie a jest to wersja BL w hybrydzie i napędzie na 4x4, gdzie fabrycznie zamontowano felgi 18 cali i opony 235/55/R18. Domyślam się, że producent wybrał taki rozmiar do aut hybrydowych ze względu na ich większą masę całkowitą. W jeszcze cięższych autach z napędem PHEV montowano 19 calowe felgi i opony 235/50R19.
Każdy robi co uważa i jeździ na czym chce a ja wybrałem opony zgodnie z instrukcją i homologacją.
Nie chodzi o zmniejszenie opony na zimę, bo ona raczej będzie większa, wyższa, ale trochę węższa. Chodzi bardziej o warunki stricte zimowe, czyli głęboki śnieg, zasypane krawężniki itp. Wówczas opona o wyższym profilu będzie po prostu lepsza. Felgi nie będą cierpiały tak mocno w tych warunkach. Wiadomo, że im szersza opona to prowadzenie auta jest lepsze, ale odczuwa się to w zasadzie przy wyższych prędkościach. Zakładam, że zimą i tak jeździmy wolniej. I nie chodzi tu o koszty, chociaż jak mogą być mniejsze to czemu nie? Nie żebym kogoś przekonywał, po prostu to jest moje podejście.Lunar GT pisze: ↑03 sie 2022, 09:01 Do tej pory nie zmniejszałem opon na zimę i nie widzę takiej potrzeby ( są to zalecenia pokutujące już od dość dawna i nie stosowane raczej dzisiaj).
Może były dobre dla samochodów ważących kiedyś znacznie mniej ale nie do naszych ok 1700kg (i więcej) bo one docisk mają już wystarczająco duży, a mniejsza szerokość ma też swoje minusy. Jak dla mnie jedynym argumentem za mniejszymi oponami jest mniejsza cena, ale każdy zrobi co tam uważa.
Za pewne tak jest. Ale ja mieszkam w terenie górzystym, więc tak jak piszę to moje podejście. Czasami wystarczy kilka dni, żeby warunki "umiliły" człowiekowi życie. Do pracy mam bez mała 60 km w jedną stronę i to właśnie po drogach górzystych i krętych, gminnych, powiatowych, kawałek wojewódzkich. Także nie rozwijam nadmiernych prędkości. Owszem, jak jadę na narty na południe Europy to czasami się depnie na autostradzie, ale do tego też wystarczą "zmniejszone opony", a w zasadzie felgi.