T-GDI: 100 vs 120KM
: 25 lip 2022, 21:55
Zrobiłem mikrośledztwo czym różnią się tytułowe wersje (poza mocą maksymalną rzecz jasna).
Pomijam tu kwestię MHEV, skupiłem się tylko na silniku spalinowym w obecnie produkowanym wydaniu (ograniczyłem się do wariantów ze skrzynią manualną, bo warianty z DCT mogą mieć większy maksymalny moment obrotowy ze względu na większą wytrzymałość skrzyni).
Okazuje się, że bazowa konstrukcyjnie jest wersja 120KM, natomiast wersja 100KM jest tą "przyciętą".
1. Do 4500 obr/min oba silniki mają taki sam przebieg mocy. Różnica jest powyżej 4500:
- w jednej wersji moc pozostaje stała 100KM w zakresie 4500-6000.
- w drugiej wersji moc nadal rośnie, do 120KM przy 6000.
2. W obu wersjach przełożenia wszystkich biegów są takie same, ale różnią się przełożeniem głównym:
- wersja 100KM ma przełożenie główne 3.833.
- wersja 120KM ma przełożenie główne 4.059.
Czyli na tym samym biegu, przy tej samej prędkości, wersja 100KM ma o 6% niższe obroty.
Albo inaczej: na tym samym biegu, przy tych samych obrotach, wersja 100KM ma o 6% większą prędkość.
To oznacza też, że wersja 100KM powinna osiągnąć 100km/h już na drugim biegu, a wersja 120KM dopiero na trzecim.
Podejrzewam że to może tłumaczyć niewielką różnicę w oficjalnym przyspieszeniu 0-100km/h (10.4 vs 10.2) mimo 20% różnicy w mocy, bo do osiągnięcia 100km/h w pierwszym przypadku wystarczy jedna zmiana biegu, a w drugim przypadku potrzebne są dwie.
3. Zastanawiająca była też niewielka różnica w oficjalnej prędkości maksymalnej: 188km/h vs 190km/h (przy 20% różnicy w mocy). Okazało się, że wytłumaczenie jest proste: jest elektroniczny ogranicznik prędkości do 190km/h.
Biorąc pod uwagę to, że moc oporów powietrza rośnie z sześcianem (nie z kwadratem!) prędkości, to teoretyczna prędkość maksymalna dla wersji 120KM powinna wynieść (120/100)^(1/3)*188=200km/h.
Pomijam tu kwestię MHEV, skupiłem się tylko na silniku spalinowym w obecnie produkowanym wydaniu (ograniczyłem się do wariantów ze skrzynią manualną, bo warianty z DCT mogą mieć większy maksymalny moment obrotowy ze względu na większą wytrzymałość skrzyni).
Okazuje się, że bazowa konstrukcyjnie jest wersja 120KM, natomiast wersja 100KM jest tą "przyciętą".
1. Do 4500 obr/min oba silniki mają taki sam przebieg mocy. Różnica jest powyżej 4500:
- w jednej wersji moc pozostaje stała 100KM w zakresie 4500-6000.
- w drugiej wersji moc nadal rośnie, do 120KM przy 6000.
2. W obu wersjach przełożenia wszystkich biegów są takie same, ale różnią się przełożeniem głównym:
- wersja 100KM ma przełożenie główne 3.833.
- wersja 120KM ma przełożenie główne 4.059.
Czyli na tym samym biegu, przy tej samej prędkości, wersja 100KM ma o 6% niższe obroty.
Albo inaczej: na tym samym biegu, przy tych samych obrotach, wersja 100KM ma o 6% większą prędkość.
To oznacza też, że wersja 100KM powinna osiągnąć 100km/h już na drugim biegu, a wersja 120KM dopiero na trzecim.
Podejrzewam że to może tłumaczyć niewielką różnicę w oficjalnym przyspieszeniu 0-100km/h (10.4 vs 10.2) mimo 20% różnicy w mocy, bo do osiągnięcia 100km/h w pierwszym przypadku wystarczy jedna zmiana biegu, a w drugim przypadku potrzebne są dwie.
3. Zastanawiająca była też niewielka różnica w oficjalnej prędkości maksymalnej: 188km/h vs 190km/h (przy 20% różnicy w mocy). Okazało się, że wytłumaczenie jest proste: jest elektroniczny ogranicznik prędkości do 190km/h.
Biorąc pod uwagę to, że moc oporów powietrza rośnie z sześcianem (nie z kwadratem!) prędkości, to teoretyczna prędkość maksymalna dla wersji 120KM powinna wynieść (120/100)^(1/3)*188=200km/h.