T-GDI: 100 vs 120KM

forum użytkowników modelu Rio
Jutrzejszy
Posty: 273
Rejestracja: 05 gru 2021, 14:35
model samochodu: YB G4LF

T-GDI: 100 vs 120KM

Post autor: Jutrzejszy »

Zrobiłem mikrośledztwo czym różnią się tytułowe wersje (poza mocą maksymalną rzecz jasna).
Pomijam tu kwestię MHEV, skupiłem się tylko na silniku spalinowym w obecnie produkowanym wydaniu (ograniczyłem się do wariantów ze skrzynią manualną, bo warianty z DCT mogą mieć większy maksymalny moment obrotowy ze względu na większą wytrzymałość skrzyni).
Okazuje się, że bazowa konstrukcyjnie jest wersja 120KM, natomiast wersja 100KM jest tą "przyciętą".

1. Do 4500 obr/min oba silniki mają taki sam przebieg mocy. Różnica jest powyżej 4500:
- w jednej wersji moc pozostaje stała 100KM w zakresie 4500-6000.
- w drugiej wersji moc nadal rośnie, do 120KM przy 6000.

2. W obu wersjach przełożenia wszystkich biegów są takie same, ale różnią się przełożeniem głównym:
- wersja 100KM ma przełożenie główne 3.833.
- wersja 120KM ma przełożenie główne 4.059.
Czyli na tym samym biegu, przy tej samej prędkości, wersja 100KM ma o 6% niższe obroty.
Albo inaczej: na tym samym biegu, przy tych samych obrotach, wersja 100KM ma o 6% większą prędkość.
To oznacza też, że wersja 100KM powinna osiągnąć 100km/h już na drugim biegu, a wersja 120KM dopiero na trzecim.
Podejrzewam że to może tłumaczyć niewielką różnicę w oficjalnym przyspieszeniu 0-100km/h (10.4 vs 10.2) mimo 20% różnicy w mocy, bo do osiągnięcia 100km/h w pierwszym przypadku wystarczy jedna zmiana biegu, a w drugim przypadku potrzebne są dwie.

3. Zastanawiająca była też niewielka różnica w oficjalnej prędkości maksymalnej: 188km/h vs 190km/h (przy 20% różnicy w mocy). Okazało się, że wytłumaczenie jest proste: jest elektroniczny ogranicznik prędkości do 190km/h.
Biorąc pod uwagę to, że moc oporów powietrza rośnie z sześcianem (nie z kwadratem!) prędkości, to teoretyczna prędkość maksymalna dla wersji 120KM powinna wynieść (120/100)^(1/3)*188=200km/h.
StonicScross
Posty: 707
Rejestracja: 22 maja 2020, 12:55
model samochodu: Stonic 1.0 120

Re: T-GDI: 100 vs 120KM

Post autor: StonicScross »

No ja mam Stonic 1.0 120 z końca 2019, czyli przed liftem. Wtedy miałem wybór- 1.0 100 czerwono czarna i 1.0 120 ten Smoke Blue niebiesko szary, który fajnie wygląda raczej w sloncu. 2 tys.roznicy a nawet tysiąc bo dach czarny w czerwonym "podrazal" 1.0 100. Myślę sobie - tylko tysiac a np.w Pugach czy Oplach 1.2 100 i 1.2 130 dzieliło z 5-6 tys., to wezmę 1.0 120. Bo tam elastycznośc gdzieś wychodziła 3 sek.lepiej w pewnym momencie na korzyść 1.0 120. Dziś gdybym się cofnął to czerwono czarny kolor bym wybrał. Druga sprawa ze 1.0 100 z 5 biegami może nawet lepiej w mieście się spisuje. Auto raz na miesiąc w trase idzie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Rio”