Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
- Legal
- Posty: 221
- Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
- model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)
Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Znowu zakładam nowy temat, jak widać
Wydaje mi się, że wszyscy chętnie poczytają opisy sytuacji, w których systemy:
- autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA 1.0
- autonomicznego hamowania na skrzyżowaniach DriveWise FCA-JX 1.5
- monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA
uruchomiły się w zakresie efektywnego hamowania lub wspomagania hamowania.
O ile działanie tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go łatwo sprawdzić - działa bardzo dobrze, tyle systemy autonomicznych zachowań awaryjnych trudno testować we własnym zakresie, poza przypadkami sytuacji niezamierzonych.
W necie mało jest takich filmów prywatnych (nie dziwię się), a test NCAP dla Niro 2023 jest dostępny chyba tylko jeden.
Zachęcam - podzielmy się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie
Wydaje mi się, że wszyscy chętnie poczytają opisy sytuacji, w których systemy:
- autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA 1.0
- autonomicznego hamowania na skrzyżowaniach DriveWise FCA-JX 1.5
- monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA
uruchomiły się w zakresie efektywnego hamowania lub wspomagania hamowania.
O ile działanie tempomatu aktywnego z funkcją Stop & Go łatwo sprawdzić - działa bardzo dobrze, tyle systemy autonomicznych zachowań awaryjnych trudno testować we własnym zakresie, poza przypadkami sytuacji niezamierzonych.
W necie mało jest takich filmów prywatnych (nie dziwię się), a test NCAP dla Niro 2023 jest dostępny chyba tylko jeden.
Zachęcam - podzielmy się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
W mojej ocenie asystenty bezpieczeństwa są zbyt agresywne. za wcześnie działają przynajmniej w interakcji z poruszającymi się pojazdami samochodokształtymi. Mówię o fazie banglania dzwiękowego. Wygląda na to że są w pewnym sensie czułe również na rzeczy samochodokształtne stojące co jest niegłupie ale dziwne (mówię o samochodach zaparkowanych na boku drogi). Do tej pory samochód przyhamował mnie tylko raz w sytuacji świadomego omijania skręcającego pojazdu. W momencie autonomicznego przyhamowania miałem już obrany kierunek bezkolizyjny. Fakt, że przyhamowanie trwało może 0.5s. Cieszę się że mam te systemy. Są na czwórkę.
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Na początek mam XCeeda (systemy podobne ale nie wiem czy takie same jak w Niro).
- monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA
Plusy:
Jak najbardziej działa, razem z zatrzymaniem. Sprawdzone wiele razy.
Minusy:
System bardzo czuły, do tego stopnie, że jak wyjeżdżam to zatrzymuje samochód nawet jak coś pojawi się na przeciwnym pasie.
- autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA 1.0
Plusy:
Raczej działa, ale pewnie nie w każdych warunkach nas uratuje.
Minusy:
Hamowanie jest bardzo agresywne, wręcz nieprzyjemne.
Przykłady:
Przed rondkiem stałem w korku ... trochę zaspałem i ruszyłem bardziej agresywnie a Pan przede mną postanowił stanąć przed wjazdem ... Kia uznała chyba, że chce go staranować i się zatrzymała (dobrze że miałem pasy zapięte).
Przykład na minus:
Chciałem wyminąć gościa przed sobą, zostawiłem sobie do niego troszkę dystansu (żeby się rozpędzić bez redukcji, auto na dotarciu), po lewej zrobiło się trochę miejsca ... dodałem gazu i zanim zdążyłem zmienić pas kia uznała że chce go staranować i mnie zhamowała (za bardzo się do niego zbliżyłem przyśpieszając) sytacja potencjalnie niebezpieczna dla kierowców za mną.
Na koniec mała uwaga co do asystenta utrzymania pasa ruchu (ten drugi stopień który sam utrzymuje samochód na pomiędzy pasami)
- System działa bardzo dobrze, tak dobrze, że potrafi usypiać troszkę czujność ... niestety to prosty system i potrafi się pogubić (warto przeczytać dobrze instrukcję a potem troszkę poćwiczyć i nie tracić uwagi). Ja najbardziej się spietrałem na pojeździe pod górkę z łukiem na szczycie ... prędkość był dość spora system płynnie trzymał pasy (całą drogę) ale na szczycie stracił pasy z widoku ... i łuku już nie zauważył ... o mało co nie wjechałem na pobocze.
Uwaga globalna:
Wszystkie te hamowania automatyczne jakich doznałem są bardzo gwałtowne, nic przyjemnego.
- monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA
Plusy:
Jak najbardziej działa, razem z zatrzymaniem. Sprawdzone wiele razy.
Minusy:
System bardzo czuły, do tego stopnie, że jak wyjeżdżam to zatrzymuje samochód nawet jak coś pojawi się na przeciwnym pasie.
- autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA 1.0
Plusy:
Raczej działa, ale pewnie nie w każdych warunkach nas uratuje.
Minusy:
Hamowanie jest bardzo agresywne, wręcz nieprzyjemne.
Przykłady:
Przed rondkiem stałem w korku ... trochę zaspałem i ruszyłem bardziej agresywnie a Pan przede mną postanowił stanąć przed wjazdem ... Kia uznała chyba, że chce go staranować i się zatrzymała (dobrze że miałem pasy zapięte).
Przykład na minus:
Chciałem wyminąć gościa przed sobą, zostawiłem sobie do niego troszkę dystansu (żeby się rozpędzić bez redukcji, auto na dotarciu), po lewej zrobiło się trochę miejsca ... dodałem gazu i zanim zdążyłem zmienić pas kia uznała że chce go staranować i mnie zhamowała (za bardzo się do niego zbliżyłem przyśpieszając) sytacja potencjalnie niebezpieczna dla kierowców za mną.
Na koniec mała uwaga co do asystenta utrzymania pasa ruchu (ten drugi stopień który sam utrzymuje samochód na pomiędzy pasami)
- System działa bardzo dobrze, tak dobrze, że potrafi usypiać troszkę czujność ... niestety to prosty system i potrafi się pogubić (warto przeczytać dobrze instrukcję a potem troszkę poćwiczyć i nie tracić uwagi). Ja najbardziej się spietrałem na pojeździe pod górkę z łukiem na szczycie ... prędkość był dość spora system płynnie trzymał pasy (całą drogę) ale na szczycie stracił pasy z widoku ... i łuku już nie zauważył ... o mało co nie wjechałem na pobocze.
Uwaga globalna:
Wszystkie te hamowania automatyczne jakich doznałem są bardzo gwałtowne, nic przyjemnego.
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Z mojej strony uwaga do asystenta pasa ruchu - Niro SG2 - bardzo mocno przykleja mi auto do osi jezdni, wręcz irytująco. Czuje się ciągle spychany na lewo.
- Legal
- Posty: 221
- Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
- model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Bardzo cenne doświadczenia i uwagi ! Każda następna wzbogaci naszą wiedzę. Ja jeszcze nie miałem okazji poczuć awaryjnego hamowania.
W międzyczasie dołączam zestawienie, które zbiera wiedzę, które systemy bezpieczeństwa można wyłączyć chwilowo, a które na stałe.
Dotyczy Niro II HEV 2023, może w innych wersjach są drobne różnice.
W międzyczasie dołączam zestawienie, które zbiera wiedzę, które systemy bezpieczeństwa można wyłączyć chwilowo, a które na stałe.
Dotyczy Niro II HEV 2023, może w innych wersjach są drobne różnice.
- Załączniki
-
- 01.JPG (53.29 KiB) Przejrzano 2760 razy
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
To ja może tez opisze doświadczenie z XCeeda.
Autonomiczne hamowanie przed przeszkodami/wykrywanie przeszkód stojących (jazda slalomem między studzienkami na osiedlowych uliczkach gdzie po bokach stoją zaparkowane samochody) - ponizej 40 km/h rzadko cokolwiek reaguje, powyżej głównie dźwiękowo, trzeba dobre 60kmh rajdować po osiedlu aby sam hamowal. Volvo xc40 dużo szybciej zaczyna ingerować w hamulce.
Monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu - działa perfekcyjnie.
Jeśli chodzi o jakieś omijanie, agresywniejsze podjezdzanie itp to wystarczy włączyć kierunkowskaz.
Asystent utrzymania pasa ruchu - nie ufam mu, dodatkowo wymaga trzymania kierownicy w sposób „przepisowy” co przy jeździe autostradowej na dłuższa metę jest dla mnie niewygodne, nie po to są asystenty zeby siedzieć spiętym.
Autonomiczne hamowanie przed przeszkodami/wykrywanie przeszkód stojących (jazda slalomem między studzienkami na osiedlowych uliczkach gdzie po bokach stoją zaparkowane samochody) - ponizej 40 km/h rzadko cokolwiek reaguje, powyżej głównie dźwiękowo, trzeba dobre 60kmh rajdować po osiedlu aby sam hamowal. Volvo xc40 dużo szybciej zaczyna ingerować w hamulce.
Monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu - działa perfekcyjnie.
Jeśli chodzi o jakieś omijanie, agresywniejsze podjezdzanie itp to wystarczy włączyć kierunkowskaz.
Asystent utrzymania pasa ruchu - nie ufam mu, dodatkowo wymaga trzymania kierownicy w sposób „przepisowy” co przy jeździe autostradowej na dłuższa metę jest dla mnie niewygodne, nie po to są asystenty zeby siedzieć spiętym.
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Co do trzymania kierownicy to mnie wydaje się że KIA akurat ocenia czy kierowca trzyma ręce na kierownicy po "mikro ruchach".
Dlaczego tak sądzę, lubię trzymać kierownicę jedną ręką na dole wieńca (proszę nie oceniać stylu jazdy i jak KIA się denerwuje i upomina to wykonuję takie minimalne ruchy w prawo/lewo i to ją uspokaja.
Dlaczego tak sądzę, lubię trzymać kierownicę jedną ręką na dole wieńca (proszę nie oceniać stylu jazdy i jak KIA się denerwuje i upomina to wykonuję takie minimalne ruchy w prawo/lewo i to ją uspokaja.
-
- Posty: 91
- Rejestracja: 23 kwie 2022, 15:34
- model samochodu: Obecnie:
Ceed III FL Kombi M 1.5 T-GDI 160KM 6MT Lunar Silver
Ostatnio:
Ceed II HB 1,4 CRDi '14
Dużo wcześniej wiele aut temu:
Ceed I HB 1,6 CRDi '08
Ceed I FL HB 1,6 CRDi '11
Pomiędzy Ceed-ami:
Fabia I 1,4 TDI '08, Astra II 1,6 '08, Fabia II 1,6 TDI '12, Octavia II FL 1,6 TDI '12, Fabia III 1,4 TDI '16, Octavia III 1,6 TDI '16.
Dawno temu:
Fiat 126p '99, Audi 80 B2 FL 1,6 '86, Mercedes 124 230E '86, Audi 80 B3 1,6D '89, Mercedes 190 2,0D '88, Ford Mondeo 2.0 '95, Kia Clarus 2.0 '00, Opel Corsa C 1,3 cdti,
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Choć trzymam ręce inaczej to mam dokładnie takie samo spostrzeżenie co do tego jak wykrywa "ręce na kierownicy". Robię dokładnie tak samo, lewo-prawo i odpuszcza.Hornet pisze: ↑05 cze 2023, 22:21 Co do trzymania kierownicy to mnie wydaje się że KIA akurat ocenia czy kierowca trzyma ręce na kierownicy po "mikro ruchach".
Dlaczego tak sądzę, lubię trzymać kierownicę jedną ręką na dole wieńca (proszę nie oceniać stylu jazdy i jak KIA się denerwuje i upomina to wykonuję takie minimalne ruchy w prawo/lewo i to ją uspokaja.
-
- Posty: 1136
- Rejestracja: 23 kwie 2022, 12:38
- model samochodu: Kia Sportage V GT 4WD HEV + wszystko (tylko dziury w dachu nie chciałem)
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Minimalne ruchy lub ewentualny opór twojej dłoni który wyczuje "kierownica" robiąc swoje ruchy dla utrzymania kursu, więc wystarczy trzymać lekko jedną ręka w obojętnie którym miejscu wygodnym dla kierowcy co nie jest wskazane z względów bezpieczeństwa.
- colins
- Posty: 231
- Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
- model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
- Lokalizacja: Słubice
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
No właśnie. Zauważyłem to też w wielu innych pojazdach. Jeśli ktoś prowadzi spokojnie, wykonuje jedynie drobne korekty toru jazdy i ogólnie pozwala samochodowi "jechać samemu", to te systemy utrzymania na pasie ruchu bardzo często się gubią i niepotrzebnie alarmują o konieczności przejęcia kierowania.