Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 23 sty 2024, 17:25
- model samochodu: NIRO HEV wersja L, pakiet Drive Wise, kolor Aurora Black Pearl
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Jestem tu nowy i nie wiedziałem, że powinienem - ale nie ma problemu mogę uzupełnić inf. o Niro tylko nie wiem jak i gdzie to zrobić
NIRO HEV 2023 wersja L, pakiet Drive Wise, kolor Aurora Black Pearl
- Legal
- Posty: 221
- Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
- model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
@Adam58 - mamy identyczne wersje, tylko inne kolory.
Rzeczywiście widzę, że instrukcja skupia się na ustawianiu FCA tylko dla wersji z sterowaniem małym ekranikiem, czyli M.
System FCA można wyłączyć tylko do kolejnego uruchomienia silnika. Domyślnie jest włączony po starcie.
W wersji od L sterujesz ustawieniami dotykowo - na prawym ekranie. Dotykasz ikon: Ustawienia, Pojazd i masz piękny ekran Asystent wsp. Kierowcy, gdzie widać rysunek auta i wszystkie systemy bezpieczeństwa. Dotykając np. Bezpieczeństwo jazdy masz konfigurację opcji FCA. Jest to na tyle intuicyjne, że aż wstyd tłumaczyć.
Wszystko doskonale widać na filmie, który podlinkował Tobie Lunar GT.
Rzeczywiście widzę, że instrukcja skupia się na ustawianiu FCA tylko dla wersji z sterowaniem małym ekranikiem, czyli M.
System FCA można wyłączyć tylko do kolejnego uruchomienia silnika. Domyślnie jest włączony po starcie.
W wersji od L sterujesz ustawieniami dotykowo - na prawym ekranie. Dotykasz ikon: Ustawienia, Pojazd i masz piękny ekran Asystent wsp. Kierowcy, gdzie widać rysunek auta i wszystkie systemy bezpieczeństwa. Dotykając np. Bezpieczeństwo jazdy masz konfigurację opcji FCA. Jest to na tyle intuicyjne, że aż wstyd tłumaczyć.
Wszystko doskonale widać na filmie, który podlinkował Tobie Lunar GT.
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 23 sty 2024, 17:25
- model samochodu: NIRO HEV wersja L, pakiet Drive Wise, kolor Aurora Black Pearl
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Tak, udało się, ale jednak jest to zupełnie inaczej opisane w instrukcji. Bardzo dziękuję za pomoc.
NIRO HEV 2023 wersja L, pakiet Drive Wise, kolor Aurora Black Pearl
- colins
- Posty: 233
- Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
- model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
- Lokalizacja: Słubice
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Wczoraj ten system (w połączeniu z systemem ochrony przed kolizją) w moim Niro zachował się niestety całkowicie nieprzewidywalnie i mam szczęście, że nie było ślisko, bo najpewniej wpadłbym w poślizg i różnie mogłoby się skończyć.
Zdarzenie wyglądało tak, że na długiej prostej zabrałem się do wyprzedzania ciężarówki. Droga była szeroka, a z przeciwka nic nie jechało. Standardowo włączyłem kierunkowskaz i dziarsko przyspieszyłem...
No więc chyba za dziarsko, bo gdy już praktycznie zjechałem na lewy pas i byłem na wysokości tylnego zderzaka naczepy, to moje Niro zbombardowało mnie komunikatem o niebezpieczeństwie kolizji i co najgorsza raptownie i mocno "strzeliło" z hamulca.
Gdyby było ślisko, to przy takim krótkim, sekundowym, ale jednak awaryjnym przyhamowaniu leżałbym już w rowie albo pod naczepą, a być może nawet na cmentarzu, bo prędkość była w granicach 90-100 km/h. Na szczęście warunki drogowe były dobre więc poza nieprzyjemnym szarpnięciem nic się nie wydarzyło i dokończyłem bezpiecznie to nieszczęsne wyprzedzanie.
Przypuszczam, że system wykrył za szybkie zbliżanie się mojego samochodu do ciężarówki, bo jak napisałem wcześniej, przyspieszyłem zdecydowanie i różnica prędkości zrobiła się najpewniej znaczna. Z drugiej strony moim zdaniem nie powinien w tej sytuacji tak zareagować, bo nie było innych zagrożeń na drodze, a zachowane przeze mnie odstępy były wystarczające.
No cóż, na razie uznaję ten przypadek za jednorazowy incydent, ale jeśli sytuacja się powtórzy, to walę do serwisu w celu jakiejś kalibracji/aktualizacji, bo takie zachowanie systemu jest po prostu niebezpieczne.
Zdarzenie wyglądało tak, że na długiej prostej zabrałem się do wyprzedzania ciężarówki. Droga była szeroka, a z przeciwka nic nie jechało. Standardowo włączyłem kierunkowskaz i dziarsko przyspieszyłem...
No więc chyba za dziarsko, bo gdy już praktycznie zjechałem na lewy pas i byłem na wysokości tylnego zderzaka naczepy, to moje Niro zbombardowało mnie komunikatem o niebezpieczeństwie kolizji i co najgorsza raptownie i mocno "strzeliło" z hamulca.
Gdyby było ślisko, to przy takim krótkim, sekundowym, ale jednak awaryjnym przyhamowaniu leżałbym już w rowie albo pod naczepą, a być może nawet na cmentarzu, bo prędkość była w granicach 90-100 km/h. Na szczęście warunki drogowe były dobre więc poza nieprzyjemnym szarpnięciem nic się nie wydarzyło i dokończyłem bezpiecznie to nieszczęsne wyprzedzanie.
Przypuszczam, że system wykrył za szybkie zbliżanie się mojego samochodu do ciężarówki, bo jak napisałem wcześniej, przyspieszyłem zdecydowanie i różnica prędkości zrobiła się najpewniej znaczna. Z drugiej strony moim zdaniem nie powinien w tej sytuacji tak zareagować, bo nie było innych zagrożeń na drodze, a zachowane przeze mnie odstępy były wystarczające.
No cóż, na razie uznaję ten przypadek za jednorazowy incydent, ale jeśli sytuacja się powtórzy, to walę do serwisu w celu jakiejś kalibracji/aktualizacji, bo takie zachowanie systemu jest po prostu niebezpieczne.
- Legal
- Posty: 221
- Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
- model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Pewnie prędkość zbliżania się prawego-przedniego rogu Twojego auta do lewego-tylnego rogu ciężarówki była w pewnej chwili zbyt duża, w stosunku do zachowanego odstępu. W każdym razie oprogramowanie skądś pobiera te kryteria. W menu jest stopień reakcji, ale to dotyczy raczej ostrzeżenia o kolizji, a nie samego hamowania awaryjnego. Ciekawe jak to wygląda na kamerce, jeśli masz. I ciekawe czy serwis potrafi to kalibrować?
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
- colins
- Posty: 233
- Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
- model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
- Lokalizacja: Słubice
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Nie mam kamerki. Natomiast na przeglądzie zapytam o możliwość aktualizacji/kalibracji. Jednak to dopiero w sierpniu. No chyba, że sytuacja się powtórzy, to wtedy oczywiście pojadę wcześniej.
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Witam w nawiązaniu do Waszej dyskusji przypadek podobny,tylko w Sportage.Legal pisze: ↑03 lut 2024, 19:17 Pewnie prędkość zbliżania się prawego-przedniego rogu Twojego auta do lewego-tylnego rogu ciężarówki była w pewnej chwili zbyt duża, w stosunku do zachowanego odstępu. W każdym razie oprogramowanie skądś pobiera te kryteria. W menu jest stopień reakcji, ale to dotyczy raczej ostrzeżenia o kolizji, a nie samego hamowania awaryjnego. Ciekawe jak to wygląda na kamerce, jeśli masz. I ciekawe czy serwis potrafi to kalibrować?
Śmigam sobie po drodze prędkość przepisowa coś około stówki,po prawej stronie wysepka autobusowa na której stanął sobie ktoś busikiem na siku i jak tu nagle jakiś czujnik stwierdził że jest bardzo wysokie ryzyko kolizji auto ku mojemu zaskoczeniu jeb w hamulec
Byłem lekko zniesmaczony tym zachowaniem auta, i tak spojrzałem odruchowo w lusterko ( mam tak od czasu jak przy próbie uniknięcia kolizji mocniej wcisnąłem hamulec i jadący za mną z mojego Tucsona zrobił dochodowy biznes dla blacharni Hyundaia) zobaczyłem twarz kierowcy jadącego za mną to powiem tylko tyle że tyle przekleństw co mu przeleciało przez gardło nie dał bym rady wysłuchać.
Tak że logika tego systemu hamowania to chyba nawet projektantowi jest nie znana
Dodam tylko że miałem okazje jeżdzić autem innej marki z tym systemem i takich numerów nie było.
Tak że proponuję w dzisiejszych czasach zachować dystans do poprzedzającego nas auta, bo to co odwali się na drodze nie zawsze można przypisać złej woli jadącemu przed nami
- colins
- Posty: 233
- Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
- model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
- Lokalizacja: Słubice
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Mnie też zaskoczyło takie zachowanie, ale może rzeczywiście było w tym nieco mojej winy, bo trzeba było objeżdżać ciężarówę większym łukiem, a nie wyskakiwać zza zderzaka.
Natomiast co do tego działania systemów bezpieczeństwa w innych markach, to ja dla odmiany mam złe doświadczenia i w pewnym samochodzie grupy VAG od razu je wyłączałem po uruchomieniu silnika, bo działały nieprzewidywalnie i agresywnie (asystent pasa ruchu szarpał za kierownicę, a z głośników dobiegały przeraźliwe, "uszojebne" alerty ).
Na tle tamtej Octavii (ups, miałem nie zdradzać co to za auto ) systemy te w Niro działają jednak dość dyskretnie, a komunikaty dźwiękowe nie przyprawiają o zawał. W każdym razie nie wyłączam ich na starcie i uważam za przydatne.
Natomiast co do tego działania systemów bezpieczeństwa w innych markach, to ja dla odmiany mam złe doświadczenia i w pewnym samochodzie grupy VAG od razu je wyłączałem po uruchomieniu silnika, bo działały nieprzewidywalnie i agresywnie (asystent pasa ruchu szarpał za kierownicę, a z głośników dobiegały przeraźliwe, "uszojebne" alerty ).
Na tle tamtej Octavii (ups, miałem nie zdradzać co to za auto ) systemy te w Niro działają jednak dość dyskretnie, a komunikaty dźwiękowe nie przyprawiają o zawał. W każdym razie nie wyłączam ich na starcie i uważam za przydatne.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 20 lut 2024, 22:54
- model samochodu: KIA NIRO II
Re: Systemy autonomicznego hamowania - doświadczenia praktyczne
Panowie i Panie,
Czy jesteście w stanie wytłumaczyć mi praktyczną różnicę pomiędzy systemem unikania kolizji podczas cofania - PCA, a systemem monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA?
Pierwszy jest w pakiecie premium, drugi w wersji Business line.
Z góry dzięki!
Czy jesteście w stanie wytłumaczyć mi praktyczną różnicę pomiędzy systemem unikania kolizji podczas cofania - PCA, a systemem monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania RCCA?
Pierwszy jest w pakiecie premium, drugi w wersji Business line.
Z góry dzięki!